Amber op de Colombiaanse TV - Reisverslag uit Cali, Colombia van Amber Halcón - WaarBenJij.nu Amber op de Colombiaanse TV - Reisverslag uit Cali, Colombia van Amber Halcón - WaarBenJij.nu

Amber op de Colombiaanse TV

Door: Amber

Blijf op de hoogte en volg Amber

25 November 2016 | Colombia, Cali

Hola queridos,

Ben alweer over de helft van mijn tijd Cali..tijd vliegt als je het leuk en druk hebt! Door de week ga ik nu de meeste dagen mee met een soort bus honden en katten castreren van Centro de Zoonosis in wat meer buitenwijken van de stad. We vertrekken´s ochtends vroeg (6u!!) met het busje samen met twee assistenten naar deze wijken toe. Heel schattig om dan te zien hoe mensen van jong tot oud daar dan staan te wachten met hun hond of poes. Veel mensen nemen hun poes mee in een vogelkooitje of soms meerdere poezen in een soort jute zak of alleen vasthoudend met een handdoek. Aandoenlijk tafereel :) Vervolgens castreren we ongeveer tussen de 20 en 30 dieren op een ochtend en zijn de mensen erg blij als ze hun dier na de operatie weer slapend in ontvangst nemen.

Verder werd ik afgelopen maandag geintervieuwd voor een lokaal tv kanaal, met de vraag waarom ik hier ben en wat ik doe als vrijwilliger voor de dieren en wat ik vind van het dierenwelzijn hier. Super dat er zo meer aandacht is voor de dieren en ik heb aangegeven dat er wel wat verschillen zijn met de zorg voor dieren in Nederland... en dat paarden op deze manier laten werken voor de kar hopelijk snel tot het verleden zal horen..

Dinsdag ben ik meegeweest met het project dat werkpaarden laat verangen door een auto´s met een laadbak. Was super om te zien en ik was verbaasd over de hoeveelheid mensen die er waren om een paard te adopteren. De oude eigenaren kwamen met hun paard naar deze plek waar de nieuwe eigenaren door middel van nummers te trekken paarden kregen toegewezen. De nieuwe eigenaren zijn door het project goed gekeurd als adoptant en de paarden worden later ook nog opgezocht voor een soort nacontrole. Sommige oude eigenaren moesten wel huilen maar kunnen zo wel een beter leven geven voor hun dier, ook bijzonder om te mogen zien allemaal en een erg fijn gevoel dat dit gebeurd. Ookal zijn er nog steeds ongveer 4000 paarden die alleen al in Cali zo moeten werken waarvan de helft ongeregistreerd, waar met name mishandeling voorkomt.. Wanneer alle geregistreerde werkpaarden zijn vervangen wordt het compleet verboden om op deze manier te werken. 1800 paarden staan geregistreerd en ze verwachten dat deze over een jaar vervangen zijn door het gemotoriseerde vervoer..

Ook ben ik geweest bij de opvang van wilde dieren die uit de ilegale handel zijn gehaald. Erg triest. Door geld gebrek is er te weinig en onvoldoende goed eten voor deze dieren. En door allerlei niet constructieve redenen is er voor de meeste dieren ook geen toekomst om bijvoorbeeld weer uitgezet te worden. En sommige zouden het niet kunnen overleven omdat ze bijvoorbeeld te lang in gevangschap hebben geleefd etc.

Komende maandag komt waarschijnlijk de burgemeester en weer een filmploeg naar de plek waar ik ga castreren..een soort van officieel gebeuren voor de krant enzo.. ben benieuwd! Hoop dat ik geen slagader raak terwijl ze me filmen.. en maandag middag doe ik waarschijnlijk een presentatie over dieren mishandling voor een groep attorney generals.. mensen die gevallen van dierenmishandeling onderzoeken en vertegenwoordigen denk ik.. Blij dat ik Spaans spreek met al deze activiteiten en ben benieuwd hoe het klinkt op TV haha

Ik ben inmiddels ruim drie weken in Colombia en 15 december vertrek ik met de nachtbus richting Ecuador. Bij de grens Colombia - Ecuador wacht Jorge me op en dan gaan we samen de grens over. We slapen dan een nachtje bij een familielid van hem vlak bij de grens in Ecuador en dan 17 december met de bus naar Quito....................................... :D

Hou je vooral niet in te reageren op deze site ;) zie dat hij al ruim 200 keer is bezocht..stille genieters waarschijnlijk...

Berber ik ben inmiddels geprikt...
Muggen.. zo geldt ook hier als in Canada: There is not a single mosquito in this area.. in fact they are all happily married and have lots of children...

Con mucho carino,

Amber


  • 26 November 2016 - 13:33

    Juliette:

    Hoi Amber !
    Wat leuk om je bericht te lezen en je zo een beetje te kunnen volgen. Het klinkt heel boeiend allemaal, wat een pracht ervaring !
    Op de een of andere manier heb ik je vorige twee berichten gemist, geen idee hoe dat kan. Ga ze nu alsnog gauw lezen.
    Liefs xxx

  • 26 November 2016 - 21:31

    Jos:

    Hopelijk helpt jouw tv-optreden dat de dierenmishandeling snel verleden tijd is en goed dat zoveel mensen hun dier laten castreren. Goed bezig Amber xxx

  • 11 December 2016 - 21:39

    Marjolein :

    Wat ontzettend dapper en wat verschrikkelijk gaaf dat je deze stap hebt gezet! Voorzichtig en geniet met elke vezel en cel in je lijf van deze prachtige ervaring. Safe trip!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amber

Soy una mujer muy honrada, que me gusta lo mejor los amigos no me faltan, ni el dinero, ni el amor Andando con mi caballo por la tierra yo me voy Las estrellas y la luna, ellas me dicen donde voy ay, ay, ay, ay ay, ay mi amor ay mi latido de mi corazon

Actief sinds 24 Okt. 2016
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 5049

Voorgaande reizen:

01 November 2016 - 28 Februari 2017

Op de bonnefooi door Zuid-Amerika

Landen bezocht: